Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2008

TEST : Fiat Panda Dynamic 1.2


Μπορεί κανείς να κατηγορήσει τους Ιταλούς για πολλά πράγματα , από τον γραφικό πρωθυπουργό τους έως την τραγικά λεπτή ζύμη στις πίτσες τους ,εκεί όμως που πρέπει να τους βγάλουμε το καπέλο είναι στην δημιουργία των καλύτερων ίσως αυτοκινήτων πόλης.
Αυτοκίνητα που όχι μόνον είναι πρακτικότατα , αλλά μπορούν να ικανοποιήσουν και τον οδηγό που ψάχνει το κάτι παραπάνω σε σχέση με την οδική συμπεριφορά και την οδηγική απόλαυση και , γιατί όχι , το στυλ. Θυμηθείτε τα Autobianchi Abarth , τα Fiat Cinquecento και Seicento και ,βεβαίως, το Fiat Panda.

To τελευταίο Panda παρουσιάστηκε το 2003 και παραμένει εως σήμερα περισσότερο από πέντε χρόνια μετά, στην πρώτη τετράδα των αυτοκινήτων πόλης στην Ελληνική αγορά , και όχι άδικα. Και αν η εμφάνιση είναι υποκειμενικό θέμα , ο πολιτισμένος του χαρακτήρας , η μικρή κατανάλωση , η οδική συμπεριφορά και η αποδεδειγμένη ποιότητα (!) δεν αμφισβητούνται. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είναι η έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο της Fiat που η εταιρεία ονομάζει Dualogic. Για αυτό όμως θα πούμε παρακάτω. Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση στο Panda μόλις καθήσεις στο κάθισμα του οδηγού , είναι η ψηλή θέση οδήγησης που παραπέμπει σε ...πολυμορφικό όχημα. Ο οδηγός έχει πολύ καλή εποπτεία του χώρου γύρω του , όλα τα κουμπιά και οι διακόπτες είναι κοντά και ιδιαίτερα ο μοχλός επιλογής ταχυτήτων , ο οποίος είναι τοποθετημένος ψηλά , σε ιδιαίτερα βολική θέση. Η δε εδρα των καθισμάτων, είναι γεμάτη με παχύ απορροφητικό υλικό που σε ξεκουράζει. Οι κάτοχοι Seicento Sporting θα καταλάβουν ακριβώς τι εννοούμε.. Το μόνο μειονέκτημα που μπορούμε να βρούμε στην θέση οδήγησης , είναι ότι τα σχετικά ψηλά αναστήματα πιθανόν να αντιμετωπίσουν πρόβλημα με το δεξί πόδι να βρίσκει στα πλαστικά της μεσαίας κονσόλας. O πίνακας οργάνων είναι πλήρης , οι μοχλοδιακόπτες εχουν πολύ καλή αίσθηση και γενικά η αισθητική του περιβάλλοντος γύρω σου σε φτιάχνει με το "καλημέρα".Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας μάλιστα , υπήρχε ο υπολογιστής ταξιδίου που σε μια μεγάλη οθόνη ανάμεσα στα ταχύμετρο και το στροφόμετρο σου δείχνει μέση και στιγμιαία κατανάλωση , πόσα χιλιόμετρα μπορείς να κάνεις με την βενζίνη που απομένει , μέση ωριαία ταχύτητα , ημερομηνία και ώρα , και την σχέση που έχεις στο κιβώτιο. Ακόμα ενα χρήσιμο gadget είναι ότι μέσω του υπολογιστή ταξιδίου μπορείς να ενεργοποιήσεις το αυτόματο κλείδωμα των πορτών όταν η ταχύτητα ξεπεράσει τα 20 χλμ/ωρα έτσι ώστε να μην μπορεί κανείς να ανοίξει τις πόρτες από έξω , όταν είμαστε για παράδειγμα σταματημένοι σε ένα φανάρι. Eπιπλέον στο αυτοκίνητό μας υπήρχε το -έξτρα- ράδιο-CD της Fiat , το οποίο είναι κατασκευής Blaupunkt , παίζει mp3 και έχει γεμάτο και καθαρό ήχο σε αντίθεση με τα περισσότερα ραδιόφωνα αυτοκινήτου της μικρής κατηγορίας τα οποία ακούγονται σαν φορητό ραδιοφωνάκι της δεκαετίας του 70..Κατά τα άλλα στην έκδοση Dynamic της δοκιμής υπάρχουν δυο ποτηροθήκες μπροστά , ρυθμιζόμενα καθ'ύψος φώτα , υδραυλικό τιμόνι ρυθμιζόμενο καθ'υψος , κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό ,Air-condition και ABS. Εαν βέβαια ο υποψήφιος αγοραστής βάλει το χέρι στην τσέπη ο κατάλογος με τα έξτρα περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα , από ηχοσύστημα Hi-Fi με subwoofer κατω από το κάθισμα του συνοδηγού , έως ΕSP και αυτόματο κλιματισμό.

Ξεκινάμε λοιπόν και οι πρώτες θετικές εντυπώσεις έρχονται από την ανάρτηση που είναι αρκετά ενδοτική και απορροφά τις λακούβες ικανοποιητικότατα.Ειδικά η μπροστινή δεν κοπανάει ποτέ , σε αντίθεση με την πίσω η οποία σε έντονες ανωμαλίες του δρόμου αποδεικνύεται μαλακή και "ακούγεται" χωρίς όμως να προκαλεί πρόβλημα στην συμπεριφορα του αυτοκινήτου. Η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή και το τιμόνι είναι από τα καλύτερα ,αν όχι το καλύτερο της κατηγορίας ,με σωστό βάρος και αίσθηση η οποία γίνεται καλύτερη όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν. Σε μερικά πράγματα βλέπετε η πείρα δεν κρύβεται... Οσο για το ασθενές φύλο ή για τις περιπτώσεις εκείνες που είσαι πτώμα από την κούραση υπάρχει το "μαγικό" κουμπί City το οποίο πατώντας το αυξάνει την υποβοήθηση στο τιμόνι με αποτέλεσμα να γίνεται πούπουλο στους επιτόπου ελιγμούς και να σε κάνει να νομίζεις ότι είσαι σε Λούνα-Πάρκ.. Βέβαια έτσι χάνεις σε αίσθηση αλλά αυτό μέσα στην πόλη δεν ενοχλεί και τόσο. Ενδεικτικό είναι το ότι στην αρχή το αντιμετωπίσαμε σχεδόν περιφρονητικά , αλλά ύστερα από μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα μέσα στην κίνηση , πατήσαμε το "city" και το αφήσαμε μόνιμα εκεί. Δεν μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο ξεκούραστη γίνεται η οδήγηση με αυτό το ηλεκτρονικό gadget. Kαι αν κάποιος πιτσιρικάς θέλει να παίξει με ασφάλεια ,ενα πάτημα ξανά στο κουμπί και το τιμόνι αποκτά όλη την αίσθηση που του λείπει. Αριστα!

Στις στροφές το αυτοκίνητο εμπνέει μεγάλη εμπιστοσύνη , με τα όρια του να προδίδονται από τα οικολογικά λάστιχα Continental Εco που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής. Σε καλή άσφαλτο δεν υπάρχει πρόβλημα ,αν όμως ο δρόμος γλιστράει , φοράτε κουκούλα ,και σας καταδιώκει κανένα περιπολικό της Αστυνομίας σταματήστε και παραδοθείτε για να μη σας μαζεύουν από το παρακείμενο χαντάκι...Η για να το πούμε διαφορετικά , ακόμα και αν δεν ξέρετε τι πάει να πεί υποστροφή , αν πηγαίνετε γρήγορα και ο δρόμος γλιστράει θα το μάθετε. The hard way...Aν λοιπόν κάποιος έχει σπορτίφ ανησυχίες καλό θα είναι να αλλάξει λάστιχα προκειμένου να μην καρδιοχτυπά στην γρήγορη οδήγηση (ή διαφορετικά να πάρει το Panda 100Ps!!!). Από την άλλη μεριά το ψηλό προφίλ τους ( διαστάσεις 155/80 R13) βοηθάει ώστε να απορροφούν εύκολα τους κραδασμούς από οποιαδήποτε λακούβα μικρότερη από κρατήρα!

Και περνάμε στον κινητήρα που στο αυτοκίνητο της δοκιμής , ήταν ο γνωστός 1.2 του γκρουπ o οποίος , μπορεί μεν να υπολείπεται σε ισχύ σε σχέση με τον ανταγωνισμό (60 ίπποι)αλλά η μέγιστη ροπή του των 10,2Kg/m αποδίδεται πολύ χαμηλά , μόλις στις 2500 σ.α.λ. , πράγμα που το κάνει πολύ ευχάριστο στην κίνηση της πόλης. Οσοι βέβαια θέλουν το αυτοκίνητο για να κάνουν και ταξίδια ας είναι προετοιμασμένοι να ξεχάσουν τις προσπεράσεις ή όταν έρθει η ώρα να προσπεράσουν να τις σχεδιάσουν πολύ προσεκτικά.Από την άλλη όταν μαζέψει χιλιόμετρα, το μικρό Panda κινείται με ταχύτητες που σε εκπλήσσουν και μπορείς να κινείσαι ,στην Αττική Οδό για παράδειγμα, με 140-150 Km/h με αξιοσημείωτα χαμηλό επίπεδο θορύβου.Ο θόρυβος από τον κινητήρα είναι πολύ περιορισμένος , χάρη στην καλή ηχομόνωση και οι τριγμοί λάμπουν δια της απουσίας τους. Κοίτα πως αλλάζουν οι καιροί... Το μόνο που παρατήρησα κατά τη διάρκεια της δοκιμής είναι ότι κάποια στιγμή έκανε την εμφάνισή του ενας ενοχλητικός θόρυβος, κάτι σαν συντονισμός , όταν περνούσα πάνω από ανώμαλη επιφάνεια , το οποίο ύστερα από πολύ -και εκνευριστικό-ψάξιμο , βρέθηκε ότι ηταν το ....e-pass της Αττικής οδού το οποίο έτριζε μέσα στην θήκη του στο παρμπρίζ!

Kαι ερχόμαστε στο κιβώτιο του αυτοκινήτου , το οποίο αποδεικνύεται ίσως ο πολυτιμότερος σύμμαχος του οδηγού στην κόλαση της πόλης. Δεν πρόκειται για παραδοσιακό αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής , αλλά στην ουσία για ένα μηχανικό κιβώτιο στο οποίο οι σχέσεις αλλάζουν με αυτόματο μηχανισμό. Στην πράξη , ο οδηγός βάζει το μοχλό στο Auto και τον ξεχνά.Το κιβώτιο αλλάζει ταχύτητες μόνο του , και μάλιστα στο φρενάρισμα κατεβάζει όσες ταχύτητες χρειάζονται δίνοντας μάλιστα πάλι μόνο του και λίγο γκάζι έτσι ώστε να συγχρονιστούν οι στροφές κιβωτίου και κινητήρα και να γίνει ομαλά το κατέβασμα! Από την άλλη αν ο οδηγός κρίνει ότι δεν του κάνει η ταχύτητα που έχει επιλέξει το κιβώτιο , με ένα κούνημα του καρπού αλλάζει μόνος του μια , δυο ,η τρείς ταχύτητες, όσες θα του επιτρέψει το κιβώτιο. Εαν το λογισμικό κρίνει ότι η αλλαγή ταχύτητας που θέλουμε να κάνουμε θα προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα , δεν την επιτρέπει και ταυτόχρονα ακούγεται ενας χαρακτηριστικός-και εκνευριστικός- επαναλαμβανόμενος προειδοποιητικός ήχος. Το σημαντικό εδώ όμως είναι ακριβώς αυτή η δυνατότητα ,να μπορείς δηλαδή ανα πάσα στιγμή να παρεμβαίνεις στο κιβώτιο όταν είναι στην θέση Auto , και το λέμε αυτό γιατί σε άλλα μοντέλα παρόμοιας φιλοσοφίας πρέπει να σταματήσεις , να θέσεις το κιβώτιο σε θέση manual και μετά να έχεις τη δυνατότητα να αλλάζεις ταχύτητα χειροκίνητα, πράγμα καθόλου πρακτικό και στην πράξη εκνευριστικό.Επιπρόσθετα υπάρχει η δυνατότητα με ενα τράβηγμα του μοχλού προς το μέρος σου να θέσεις το κιβώτιο σε θέση Manual οπότε το κιβώτιο δεν αλλάζει πλέον μόνο του , αλλά κρατάει την κάθε ταχύτητα που έχεις επιλέξει μέχρι να την αλλάξεις εσύ, σαν κανονικό χειροκινητο κιβώτιο ή μέχρι να φτάσουν οι στροφές στον κόφτη οπότε περνά στην επόμενη σχέση. Στην πράξη αφήνεις το κιβώτιο σε θέση Auto και δεν ασχολείσαι ξανά.
Ολα ωραία λοιπόν? Ναι , με την επισήμανση ότι χρειάζεται μια περίοδος εξοικείωσης με το κιβώτιο αφού όποιος δεν έχει οδηγήσει ξανά παρόμοιο αυτοκίνητο , πρέπει να μάθει να αφήνει λίγο το γκάζι σε κάθε αλλαγή ταχύτητας (όπως σε ενα κανονικό χειροκίνητο δηλαδή ) , πράγμα το οποίο είναι καθαρά θέμα συνήθειας και υστερα από λίγο γίνεται ενστικτωδώς.
Τέλος , ο οδηγός εχει στη διάθεσή του ενα ακόμη gadget , που είναι το κουμπί "Ε" δίπλα στο μοχλό ταχυτήτων. Αυτό θέτει το κιβώτιο σε θέση "Εconomy" και το λογισμικό του κιβωτίου αλλάζει τις ταχύτητες πιο νωρίς , γυρω στις 2000 σ.α.λ για οικονομία καυσίμου. Οταν κινείσαι χαλαρά όλα είναι καλά , αν όμως βιάζεσαι ,καλύτερα να μην επιλέξεις το economy γιατι αλλάζει ταχύτητες τόσο γρήγορα που βρίσκεσαι σε χρόνο dt με τετάρτη ή πέμπτη μέσα στην κίνηση πράγμα άχρηστο όταν πρέπει να επιβραδύνεις και να επιταχύνεις ξανά γρήγορα.

Ο χώρος αποσκευών τώρα , είναι ικανοποιητικότατος για τα δεδομένα της κατηγορίας (206 λίτρα) , και στις πίσω θέσεις κάθονται άνετα τρια - μικρά -άτομα , με εξαίρεση το χώρο για τα πόδια ο οποίος μπορούσε να είναι καλύτερος. Ο αγοραστής όμως μπορεί να παραγγείλει το Panda με το έξτρα συρόμενο καθισμα το οποίο μπορεί να μετακινείται μπρός-πίσω , οπότε το πορτ-μπαγκάζ κυμαίνεται από 176 εως 235 λίτρα και ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών αυξομειώνεται ανάλογα.
Η μέση κατανάλωση καθ όλη την διάρκεια της δοκιμής ανήλθε σε 7.5 λιτρα ανα 100Κμ με κίνηση αποκλειστικά στην πόλη, με την χαμηλότερη στα 6 λιτρα και την υψηλότερη στα 8.5 λίτρα.
Τέλος αυτό που πρέπει να αναφέρουμε είναι η ποιότητα του Panda. Μην απορείτε.Είχαμε το αυτοκίνητο στη διάθεσή μας για οκτώ μήνες και 7200 χλμ. διάστημα κατά το οποίο κινούνταν αποκλειστικά εντός πόλης και δεν παρουσιάστηκε κανένα απολύτως πρόβλημα ,πράγμα το οποίο ειδικά για ιταλικό αυτοκίνητο ,και μάλιστα με αυτό το προηγμένο κιβώτιο, θεωρείται επίτευγμα. Φαίνεται λοιπόν πως οι Ιταλοί ξεχνούν σιγά-σιγά το κακό παρελθόν τους πράγμα το οποίο αποδεικνύουν αλλωστε και οι πωλήσεις του Panda στην ελληνική -και όχι μόνο-αγορά.

Τέλος της δοκιμής λοιπόν και πραγματικά μείναμε εντυπωσιασμένοι από το Fiat Panda.Τόσο που είμαστε περίεργοι τι θα παρουσιάσουν οι δαιμόνιοι Ιταλοί για αντικαταστάτη του όταν έρθει η ώρα! Βravo Fiat!!

ΥΠΕΡ : Ανάρτηση , τιμόνι , χώροι , θέση οδήγησης , αυτόματο κιβώτιο , ποιότητα κατασκευής

ΚΑΤΑ : Μικρή ιπποδύναμη , μικροί καθρέπτες .

4 σχόλια:

  1. Αναλυτικό και περιεκτικό το κείμενο. Μπράβο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες!
    Διαφωνώ μόνο για την λεπτή ζύμη των Ιταλών, η οποία είναι άπαιχτη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. συμφωνω για τη ζυμη!
    ωραιο κειμενο
    δεν εχει αρνητικα το αυτοκινητο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με βοήθησε πάρα πολύ πολύ καλό κείμενο

    ΑπάντησηΔιαγραφή